Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Frågor och svar om American Express Corporate Card

Frågor från Kortinnehavaren

Frågor från företagets beslutsfattare

Finns det någon kreditgräns på Corporate Card?

Nej. Eftersom American Express Corporate Card erbjuder betalkort finns det ingen kredit- eller köpgräns på Corporate Card. Du använder Kortet som vanligt och får en faktura, som förfaller till betalning enligt angivet datum en gång i månaden. American Express har byggt in säkerhetsspärrar i sina system vilket medför att de vid större inköp kan be inköpsstället att ringa upp American Express kontokontroll som säkerställer att kortet används av rätt person.

Vad innebär Corporate Card med personligt betalningsansvar?

Detta innebär att Kortinnehavaren är ansvarig gentemot American Express för de debiteringar som uppkommer på Kortet. Du har möjlighet att göra såväl tjänsterelaterade som privata köp med Kortet. Du som Kortinnehavare ska dock inte behöva lägga ut egna pengar för de inköp som görs i tjänsten. När fakturan anländer ska reseräkningen fyllas i och lämnas in så att lönekontoret kan ersätta dig som Kortinnehavare i god tid innan American Express fakturan förfaller till betalning.

Vad innebär Corporate Card med delat betalningsansvar?

Företaget ansvarar för samtliga debiteringar som uppkommer på Kortet förutom för de inköp som ej gjorts i eller för tjänsten eller för debiteringar som ej betalats till American Express trots att kortinnehavaren erhållit betalning från arbetsgivaren.  

Vad innebär Corporate Card där företaget har betalningsansvar?

Företaget ansvarar för samtliga debiteringar som uppkommer på Kortet.  

Kan jag ta ut kontanter med American Express Corporate Card?

Du kan ta ut kontanter i både lokal och utländsk valuta i fler än 600.000 automater i hela världen, 24 timmar om dygnet. I Sverige kan du ta ut kontanter i Swedbanks, Handelsbankens och Nordeas bankomater samt på Posten, SEB:s växlingskontor på Arlanda och hos Forex. Kontantuttag är behäftat med en uttagsavgift om 3% av beloppet, dock minst SEK 25. Mer information kan du hitta på

Under rubriken Service för Företagskunder, Corporate Card hittar du mer information om Express Cash samt tjänsten ATM Finder där du kan söka efter närmaste automat för kontantuttag.
För att kunna ta ut kontanter i automater måste en PIN kod kopplas till ditt American Express kort, se nedan.  

Hur får jag en PIN kod?  

Om du vill ha en PIN-kod kopplat till ditt kort så kryssar du i det på kortansökan så skickas en kod till dig. Om du önskar en kod vid ett senare tillfälle kontaktar du kundeservice på tel 0771-29 55 29. Därefter går det bra att använda koden i uttagsautomater eller direkt i köpterminalen på inköpsställen där detta är möjligt.  

Hur mycket kontanter kan jag ta ut?

Du kan ta ut upp till motsvarande 10.000 SEK under en 14-dagars period.  

Vad kostar det att ta ut kontanter?  

Vid kontantuttag tas en uttagsavgift om 3% av beloppet, dock minst 25 kr ut. Avgiften kommer som en separat transaktion på din American Express faktura. Denna avgift är konkurrenskraftig vid jämförelse med andra kortutgivare.  

Kan jag använda PIN koden när jag betalar med mitt American Express Kort?  

Ja, koden kan användas för att godkänna köp snabbt och enkelt utan att du behöver signera eller visa legitimation. Hos ett stort antal inköpsställen kan du använda koden direkt i terminalen, t ex de flesta matvarubutiker, bensinstationer, Apoteket och Systembolaget.  

Vilken avgift betalar jag för Kortet?

American Express Corporate Card kostar 525 kr per år. Om du ansöker via Swedbank får du Corporate Card kostnadsfritt första året.

När kommer förnyelsekortet?  

Förnyelsekortet skickas ut ca en månad innan ditt gamla kort går ut. Observera att ditt Kort är giltigt under hela den månad som står präglad på Kortet vid "Thru".

Vad gör jag om jag förlorar mitt Kort?

Ring Kundservice (öppet dygnet runt) och spärra Kortet. American Express tar fram ett ersättningskort till dig, inom 24 timmar om så krävs, var du än i världen befinner dig. Telefonnummer Kundservice (mån-fre kl. 8-17) 0771-29 55 29, övrig tid 0771-29 54 29.

När kommer fakturan och hur lång tid har jag på mig att betala den?

Fakturan skickas till dig en gång per månad. Betalningen ska vara American Express tillhanda inom 28 dagar från fakturadatum. Tänk på att det kan ta upp till tre bankdagar innan betalningen inkommit till American Express.  

Hur betalar jag American Express fakturan?  

Via autogiro: det fakturerade beloppet dras direkt från ditt bankkonto på förfallodagen. Anmäl dig på särskild blankett som du hittar på intranätet(reseportalen). Via plusgiro 94 53 04-4 eller bankgiro 730-8596. Obs! Om du inte använder inbetalningsblanketten som medföljer din American Express faktura vänligen ange kortnummer som referens.
Via internetbank: Om du inte har fakturan framför dig använder du ditt kortnummer utan mellanslag direkt följt av 75 som OCR-nummer.  

Hur kopplar jag autogiro till mitt American Express kort?

Fyll i särskild ansökan om autogiro som du hittar på

Du kan självklart också kontakta American Express Kundservice på telefon 0771-29 55 29 så skickar de dig en ansökan per post eller fax.

Om jag har autogiro kopplat till mitt Kort och en debitering är fel, kan jag stoppa att det felaktiga beloppet dras från mitt bankkonto?

Ja, om du kontaktar American Express Kundservice minst 5 dagar före debiteringsdatum. Debiteringsdatum, eller förfallodag, är alltid 28 dagar efter fakturadatum.  

Vad händer om jag inte betalar min räkning i tid?  

Om betalning inte är American Express tillhanda inom 28 dagar går en påminnelse ut på nästa faktura som indikerar att beloppet inte var inkommet på utsatt datum. Samtidigt överförs föregående fakturas utestående belopp till nästkommande faktura. Om du vet att du har betalt föregående faktura kan du bortse från påminnelsen och betala endast de transaktioner som kommit in under aktuell månad.
Vid försenad betalning har American Express rätt att påföra förseningsavgift och dröjsmålsränta samt eventuellt andra kostnader för kravhantering.  

Hur räknas belopp i utländsk valuta om till svensk?

Liksom andra företag som arbetar med transaktioner i utländsk valuta, såsom banker och kortföretag, debiterar American Express en avgift varje gång du använder Kortet utomlands. American Express har valt att vara helt öppna med hur denna avgift räknas fram.
När en kortinnehavare gör ett köp i utländsk valuta räknas beloppet om till lokal valuta den dag då transaktionen kommer in till American Express, vilket inte nödvändigtvis är samma dag som köpet skett. Om köpet inte är gjort i US dollar kommer växlingen att ske via denna valuta. Detta innebär att ett köp i exempelvis euro först kommer att räknas om till US dollar och sedan till svenska kronor. Detta är vanlig bank praxis. Vid omväxlingen från US dollar till svenska kronor tas en växlingsavgift om 2% av transaktionsbeloppet ut. Vid jämförelse med andra kortföretag anses American Express avgift vara konkurrenskraftig.  

Var kan jag använda American Express Kortet?

I Sverige accepteras American Express Kort hos ca 95% av de inköpställen som tar emot konto- eller betalkort som betalmedel. Motsvarande siffra för hela världen är ca 90%.
Drygt 80% av alla restauranger i Sverige (mätt i omsättningskronor i förhållande till restauranger som accepterar något betalkort) accepterar American Express. För flyg, hotell och hyrbil är American Express väl i paritet med övriga kortleverantörer.
Det är svårt att jämföra American Express grad av acceptans jämfört med andra kortleverantörer såsom Visa och Mastercard eftersom de olika leverantörerna har valt att räkna antalet inköpsställen på olika sätt. Exempelvis kan det bli så att en kortleverantör räknar varje terminal i kassan hos alla Konsumbutiker i landet som ett inköpsställe, vilket medför tusentals inköpsställen i summeringen. I detta exempel skulle American Express räkna Konsum i Sverige som ett enda inköpsställe.  

Vad gör American Express för att fler köpställen ska ta emot Kortet?

American Express arbetar ständigt för att ansluta fler inköpsställen världen över. Om du upptäcker något köpställe som inte tar emot Kortet, anmäl gärna detta på

eller via e-mail till

så kommer vi att arbeta för att ansluta även detta köpställe.

Jag har hört att American Express är dyrare för köpstället att ta emot än andra kort, stämmer det?

Detta är något av en historisk myt som enligt vår bedömning ligger American Express lite i fatet. Ibland upplevs American Express som dyrare av köpstället eftersom deras avgifter ser något annorlunda ut än konkurrenternas. Amex har gentemot inköpsställen endast en rörlig avgift medan konkurrenterna oftast även tar ut en fast avgift på varje köp. Det kan därför vara svårt att jämföra avgifterna. Man kan dock se att för småköp är American Express billigare än andra betalkortsleverantörer.  

Vad omfattar reseförsäkringen American Express Corporate Card Reseförsäkring och när täcks jag av den?

American Express Corporate Card Reseförsäkring är den kostnadsfria reseförsäkringen som du automatiskt täcks av när du betalar din resa med American Express Corporate Card eller Swedbank Resekonto. Försäkringen omfattar bla skydd vid bagage- eller transportförsening, olycksfall eller dödsfall. För fullständiga villkor, se  

 

Vad är Mitt Konto online och hur registrerar jag mig?

Gå in på

och registrera dig för tjänsten. Du väljer själv ditt användarnamn och lösenord samt svarar på ett antal säkerhetsfrågor för att logga in. Via tjänsten Mitt Konto online kan du se ännu ej fakturerade transaktioner, tidigare fakturor och bonusställning för Membership Rewards.

Vad är Membership Rewards?

Memberhsip Rewards är bonusprogrammet för dig som är kortinnehavare hos American Express. Varje gång du använder ditt American Express Corporate Card kan du se dina transaktioner, även ännu ej fakturerade.
Som medlem i Memberhsip Rewards samlar du poäng varje gång du handlar, varje krona genererar en poäng. Medlemskapet i Membership Rewards kostar 200 kr per år. Poängen kan här även överföras till våra partners bonusprogram såsom flygbolag och internationella hotellkedjor.
* Kontantuttag, valutaköp eller förseningsavgifter genererar inga Membership Rewards poäng.  

Hur anmäler jag mig till Membership Rewards?  

Tillgång till Memberships Rewards förutsätter att ditt företag godkänner att du ansluter dig till Memberships Rewards. På företagskontoansökan kan företaget kryssa i att man inte godkänner detta. Såvida detta inte är gjort kan du ansluta ditt Kort genom att kryssa i det på kortansökan. Du kan även anmäla dig genom att ringa Membership Rewards Kundservice 0771-29 55 00 eller när du loggat in på Mitt Konto online på

 

Tänk på att du inte automatiskt blir ansluten till Membership Rewards, det är därför viktigt att du anmäler dig så fort som möjligt så att du samlar poäng från start.

Hur får jag använda mina Membership Rewards poäng?

I enlighet med svensk skattelagstiftning tillfaller de poäng som genererats av företagsrelaterade inköp med Corporate Card arbetsgivaren och ska därför utnyttjas för resor eller dylikt i tjänsten. Om sådana poäng används för privat ändamål är det upp till dig som anställd att ta upp detta värde som en förmån på din deklaration till Skattemyndigheten.  

Kan American Express erbjuda mig ett privat Kort?  

Som innehavare av ett Corporate Card erbjuder American Express dig att ansöka om ett privat American Express kort till en förmånlig årskostnad. Kontakta Kundservice tel 0771-29 55 29 för ansökningshandlingar.

Kan jag samla Membership Rewards poäng även på det privata Kortet?  

Ja, det privata Kortet kan anslutas till Membership Rewards. När du anmäler dig till Membership Rewards kopplas ett Membership Rewards konto till ditt Kort där alla poäng samlas. Om du har fler än ett American Express Kort, t ex ett Corporate Card och ett privat Kort, kan båda Korten kopplas till ett och samma Membership Rewards konto. På så sett samlar du poängen från alla dina Kort på ett ställe. Det är dock viktigt att du själv håller reda på de poäng som genererats av köp i tjänsten då dessa ska behandlas som en förmån om de används för privat bruk, se ovan.  

Vad är StopService?

Med ett enda samtal kan du spärra och förlustanmäla alla dina eller familjens kort och värdehandlingar. Tjänsten Stopservice är valfri och kostar f n 212 kr per år för dig Corporate Card innehavare. Du får handlingar hemskickade efter att du har ansökt om kortet. Kontakta American Express Kundservice för att anmäla dig till tjänsten.

Kan jag få rabatt på bensin när jag betalar med mitt Corporate Card?

Ja, du får rabatt hos alla Preems stationer i Sverige när du betalar med med mitt Corporate Card. Rabatten är 18 öre per liter på fullservicestationer och 12 öre per liter på automatstationer.  

Kan jag få rabatt på taxi när jag betalar med mitt med mitt Corporate Card?

Ja, American Express har avtal med Taxi Kurir i hela Sverige som ger dig följande rabatt när du betalar taxiresan med American Express kortet:
- 10% rabatt på priset, gäller hela landet alla tider förutom i Stockholm på vardagar mellan kl. 9-16 då endast 5% rabatt erhålles. Övriga tider gäller 10% rabatt även i Stockholm.
 

Frågor från företagets beslutsfattare
 

Vad är @Work?

@Work är American Express internetportal för företag där beslutsfattare eller adminstratörer kan logga in och ladda ner statistikrapporter över företagets inköp och resande. I dessa rapporter sammanställs all information om inköp som företaget gjort via American Express Corporate Card och Swedbank Resekonto.  

Vad kan jag använda rapporterna till?  

Rapporterna kan användas för t ex uppföljning, budgetering och planering. Statistiken visar vilka kostnader företaget har haft för resor och representation. Man kan även få kostnaderna uppdelade per bransch, t ex flyg, hotell och hyrbil eller per leverantör.  

Var ska jag skicka ifylld ansökan om Corporate Card och vem vänder jag mig till om jag har frågor?

Ansökan skickas till: American Express, Företagskundservice, 106 82 Stockholm
Corporate Card Kundservice: 0771- 29 55 29 (mån - fre, 8.00-17.00)
Spärr av Kort, övriga tider: 0771 - 29 54 29. 

Stäng Skriv ut