Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Frågor och Svar om Swedbank Resekonto

Vad är ett resekonto?

Ett resekonto är ett kortlöst konto som används för att samla alla inköp hos företagets resebyrå på en faktura. Istället för att resebyrån skickar en faktura varje gång en bokning görs, samlas alla inköp på resekontot och företaget för endast en faktura per månad (alternativt en faktura varannan vecka). På detta sätt sparar man både tid och minskar administrationskostnaderna för företaget.

Vilken typ av företag kan/bör ha ett resekonto?

Alla företag som handlar resor genom en affärsresebyrå kan ansöka om ett resekonto. Även om företaget inte handlar mycket resor kan resekontot ge besparingar då det minskar antalet fakturor att hantera. Adminstrering av en faktura kostar i genomsnitt ca 450 kr, så det finns mycket pengar att spara för alla företag.

Kan resekontot användas för betalning när jag bokar resor på internet?

Ja, förutom de vanliga resebyråerna kan resekontot användas vid bokning hos SJ, SAS, TPC, Hertz, Hotelzon och Malmö Aviation.

Vad är avgiften för Swedbank Resekonto?

Swedbank Resekonto är kostnadsfritt.

Vad är @Work?

@Work är American Express internetportal för företag där beslutsfattare eller adminstratörer kan logga in och ladda ner statistikrapporter över företagets inköp och resande. I dessa rapporter sammanställs all information om inköp som företaget gjort via American Express Corporate Card och Swedbank Resekonto.

Vad kan jag använda rapporterna till?

Rapporterna kan användas för t ex uppföljning, budgetering och planering. Statistiken visar vilka kostnader företaget har haft för resor och representation. Man kan även få kostnaderna uppdelade per bransch, t ex flyg, hotell och hyrbil eller per leverantör.

Var ska jag skicka ifylld ansökan om resekonto och vem vänder jag mig till om jag har frågor?

Ansökan skickas till: American Express, BTA Kundservice, 106 82 Stockholm
BTA Kundservice: 0771-29 53 80 (mån – fre, 8.00-17.00)

Stäng Skriv ut