Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies och hur du kan stänga av dem.

OK
Till textinnehållet på sidan. Tryck Alt+S

Förvalta likvida medel

Företagets hantering av likvida medel, cash management, går ut på att förbättra likviditeten i företaget - och att se till att de likvida medlen förräntas på bästa sätt.

En bra utgångspunkt för bättre likviditetshantering är att göra en likviditetsbudget. Budgeten kompletterar du sedan med en likviditetsplanering, så att det hela tiden finns tillräckligt med pengar i kassan för att sköta löpande betalningar och möta oväntade utgifter.

Likviditetsbudget

För att kunna göra en likviditetsbudget måste du beräkna hur mycket pengar företaget får in respektive ska betala och när de olika transaktionerna ska göras. I budgeten ingår utgiftsposter som löner, skatter, betalning till leverantörer, investeringar, marknadsföringsutgifter, amorteringar, räntebetalningar etc.

På intäktssidan kan det vara svårare att beräkna när du får betalt av dina kunder. Därför måste du alltid ha en marginal. Ofta arbetar företag med en rullande likviditetsbudget för en kortare period, till exempel tre månader.

Stäng Skriv ut