Hoppa till textinnehållet

Bedrägerier på nätet - undvik bedrägeri i mobiltelefon, sms och mejl

Mamma och två barn sitter i soffa och tittar på olika skärmar

Bedrägerier på nätet, sms, via samtal och i sociala medier - till exempel Facebook eller Blocket - är ett vanligt problem. Vi kontaktar aldrig dig via mejl eller telefon för att be dig om personlig information. Var försiktig då bedragare ibland använder appar för att få det att se ut som att de ringer från oss, polisen eller säkerhetsföretag.

Skydda dig mot bedrägerier

  • Lämna aldrig från dig bankkort eller dosa.
  • Lämna aldrig ut koder för inloggning/signering i internetbanken eller appen (mobilbanken).
  • Lämna aldrig ut kortnummer eller annan personlig information.

Vanligaste bedrägerierna just nu

  • SMS-bedrägerier: Ett antal kunder har drabbas av ID-kapning där bedragare lurar av kunden ett mobilt BankID genom SMS och skärmdelningsprogram som till exempel AnyDesk
  • Falska telefonsamtal: Ett antal kunder har råkat ut för falska telefonsamtal där bedragare lurat av dem svarskoder och annat. I en del fall kombinerat med hembesök hos äldre kunder, där bedragaren hämtar kort, bankdosa och värdesaker genom att påstå att de är poliser, försäkringsbolag eller kundens bank.
  • Investeringsbedrägerier: Så kan det gå till | Finansinspektionen
  • Romansbedrägerier: Romansbedrägeri (polisen.se)
  • Facebook-bedrägerier 

Phising, Vishing och Smishing - vad är det?

När du blir lurad att göra något eller avslöja personlig information, för att du tror att du kommunicerar med någon du känner eller har förtroende, kallas för Social Engineering. Detta kan ske på ett flertal olika sätt:

  • Phishing - eller nätfiske - är ett bedrägeri som går ut på att "fiska" fram bankrelaterad information som sedan används i brottsliga syften. Bedragarna försöker via mejl, sms eller olika chattjänster lura dig att öppna ett dokument, besöka en webbplats eller ladda ner en fil. Syftet är att infektera enheten med skadlig kod och/eller komma över behörigheter. Läs mer om phishing nedan och om du blivit utsatt - anmäl omgående. 
  • Vishing är när en bedragare kontaktar dig på telefon och utger sig vara någon annan, till exempel banken eller polisen. 
  • Smishing är när du får falska sms med länkar till sidor där du uppmanas att uppge personliga koder, med syftet att komma över dina pengar. Det kan också handla om att få dig att ringa ett falskt telefonnummer.

Vanliga bedrägerier - så går de till och så skyddar du dig

Bedrägerier på nätet, via mejl och sms (Phising och Smishing)

Bedrägerier via telefonsamtal (Vishing)

Bedrägerier via e-handelssajter

Bedrägerier via sociala medier

Andra typer av bedrägerier

Bedrägeri - tips och råd

Lämna aldrig ut personliga uppgifter

Säkerheten i våra tjänster bygger på att våra egna system håller reda på nödvändig information. Du ska vara den enda som känner till dina koder och lösenord. Vi behöver aldrig din hjälp att stoppa ett pågående bedrägeri. Om du själv tar kontakt med internetbanken eller Kundcenter uppger du lösenord och koder enligt instruktionerna för tjänsten - i övrigt ska du aldrig ge ut personlig information.